Zonnebescherming… Waar ben jij goed mee?

april 22, 2022 NewNew

♡♡♡

Eerst en vooral mijn eisen voor een goede zonnebescherming... Een absolute prioriteit, een goede bescherming tegen UV-A en UV-B en een zo klein mogelijk risico dat de zonnebrandproducten schadelijk kunnen zijn voor mijn gezondheid en ook GEEN microplastiek bevatten.

Tijdens het voorjaar laat de zon haar eerste stralen op ons los. Goed voor een geweldig humeur en nodige vitamine D, maar helaas ook voor schadelijke UV-stralen voor onze huid. Hoog tijd dus om je te voorzien van een juiste en goede zonnebescherming. Maar hoe weet je nu welk type zonnebescherming je nodig hebt?

WEETJE: Je moet je dagelijks beschermen tegen de zon, zelfs in de winter... De schadelijke stralen van de zon nemen namelijk geen dagje vrij. Smeer daarom je gezicht ook in met een zonnecrème op bewolkte dagen.

 

Kijk naar je huid in de zon:

Een eerste tip om de juiste SPF (Sun Protection Factor) te bepalen is te weten of je nu snel verbrandt of juist niet. Tijdens de zomer is in elk geval een factor 20 tot 30 de minimale bescherming die je nodig hebt. Een factor 50+ is vooral aan te raden bij mensen met een gevoelige huid. De gouden regel is van voldoende te smeren, ook wanneer je niet snel verbrandt.

ZONNEBESCHERMING: dit is de juiste factor voor jouw huidtype! – Five More Minutes

WEETJE: Het SPF cijfer geeft aan hoeveel keer langer je in de zon kan blijven zonder te verbranden bij gebruik van zonnebescherming. (Bijv.: Ga jij na 10 min onbeschermd zonnen verbranden en gebruik je een zonnebescherming met SPF10 dan kan je 100 min in de zon blijven zonder te gaan verbranden. Smeer je een factor 20, dan wordt dat 200 minuten (10 x 20). Een hogere factor beschermt je dus langer.

WEETJE: Het is overigens een fabeltje dat mensen met een donkere huid niet moeten smeren. Ook zij lopen kans op huidkankers. Bovendien blijkt uit studies dat, wanneer deze laatste groep huidkanker krijgt, de afloop veel vaker dodelijk is.

Figuur Bescherming tegen UVB

 

Werking van UV-stralen op de huid:

Eerst voelt zonlicht warm en prettig aan op de huid maar de zon kan de huid bij te lang contact pijnlijk gaan verbranden. De voor ons onzichtbare UV-straling van het zonlicht is hiervan de boosdoener. Vooral de UV-B-stralen zijn voor ons erg schadelijk omdat ze korte golven hebben en daardoor zeer sterke warmtewerking kunnen bereiken. De meeste huidschade wordt daarom ook door deze UV-B-stralen veroorzaakt.

UVA-stralen zijn lange golven en raken zonder zonbescherming diep onder de huid
UVB-stralen zijn middellange golven, worden deels door de ozonlaag gefiltreerd, raken zonder zonbescherming onder de eerste huidlaag
UVC-stralen zijn korte golven, worden door de ozonlaag van de aarde geabsorbeerd

 

Er zijn 2 soorten UV filters:

Chemische filters: Deze filters nemen de zonnestralen op. Ze worden ook wel organische filters genoemd. Veelvoorkomend zijn octylcrylene, octinoxate en oxybenzone. Reguliere zonnebrandcrèmes bevatten vrijwel altijd organische filters. Organische filters smeer je op je huid en trekken vervolgens ín je huid. Daar maken ze de schadelijke straling onschadelijk door ze te absorberen. De filters verliezen na het aanbrengen langzaamaan hun absorberende werking, waardoor je het elke paar uur opnieuw moet aanbrengen.

Fysische filters: Deze filters beschermen door de zonnestralen te blokkeren of te reflecteren. Ze worden ook minerale of fysische filters genoemd. Hiervan zijn er slechts 2 toegestaan: titaniumdioxide en zinkoxide. Het idee is dat de filters op je huid blijven liggen, dus niet je lichaam binnentreden en daardoor voor zover bekend geen gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Beide filters beschermen grotendeels tegen UV-A en UV-B.

WEETJE: Synthetische stoffen zijn echt niet persé slechter dan ‘natuurlijke’ stoffen. Voor de beste bescherming zou je dus eigenlijk beide moeten combineren.

 

Waar zijn zonneproducten op gebaseerd: 

Een droge huid/gevoelige huid: Wie een erg droge huid heeft is meestal goed geholpen met de 'gevoelige huid'-zonneproducten. Kijk daarnaast ook naar crèmes, sprays of olieën die hydraterende ingrediënten bevatten en vermijd matterende crèmes, want die benadrukken droge plekjes. Mensen met een drogere huid moeten zonnebrandcrèmes gebruiken, omdat hier meer vetten en olie in verwerkt zijn, hierdoor wordt de huid beter tegen uitdroging beschermd.

Een vette huid: Heb je een vette huid, dan is het belangrijk om te zoeken naar de woorden 'vetvrij' of 'oil free' op de verpakking.

Een gemengde huid: Voor een gemixte huid is zonnemelk beter geschikt omdat hier meer water in zit. Zonnespray is eenvoudig en snel aan te brengen, maar moet nog wel goed worden ingesmeerd en gelijkmatig worden verdeeld.

Elke soort heeft voor- en nadelen, maar als het op effectiviteit aankomt zijn ze gelijk. Experimenteer en zoek je favoriet!

WEETJE:  Eigenlijk zou je in de zon altijd een hoofdbedekking moeten dragen om verbranding te vermijden.

WEETJE:  Er zijn tenslotte nog enkele criteria waaraan zonnebescherming kan voldoen, afhankelijk van hoe en waar je smeert. Ben je van plan om te zwemmen of sporten, ga dan op zoek naar formules die extra water- en zweetproof zijn. Voor je gezicht is het dan weer mooi meegenomen als de zonnebescherming voedende eigenschappen bevat die je huid niet alleen beschermt, maar ook verzorgt.

WEETJE: Je kan gerust je zonnebescherming combineren met 'tan enhancing' sprays en crèmes die je sneller doen bruinen.

WEETJE: Ongeveer een shotglaasje zonnecrème is nodig om heel je lichaam in te smeren en 3/4 van een theelepel volstaat voor je gelaat.

EU Parliament backs microplastic bans to tackle plastic pollution

 

Microplastiek in zonnebrandproducten:

De cijfers liegen er niet om: 72% van de producten bevat microplastic en slechts 25% is helemaal plasticvrij! Maar waarom zit er microplastic in zonnebrandproducten? Microplastics worden opzettelijk toegevoegd in zonnebrandformules zodat ze bijvoorbeeld beter uitsmeren, of om waterdichte eigenschappen toe te voegen. Plastic is het goedkoopste ingrediënt om hiervoor te gebruiken, en dankzij de vele benamingen kun je het vrij eenvoudig verstoppen in de lijst met ingrediënten. Enkele benamingen voor microplastics:

Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer
VP/Eicosene Copolymer
VP/Hexadecene Copolymer
Triacontanyl PVP
Carbomer
Dimethicone
Acrylates/C12-22 Alkyl Methacrylate Copolymer
Hydroxyethyl Acrylate/Sodium Acryloyldimethyl Taurate Copolymer

Top 10 meest gescande zonbeschermingsproducten met plastic ingrediënten:

Gevoelige huid Zonnecrème SPF 30, Biodermal
Sonnenmilch Classic SPF 30, Cien (Lidl merk)
Solait SPF 50 High Sunmilk, Kruidvat
Sun Protect & Hydrate Zonnespray SPF 50, Nivea
Sun Protect & Hydrate Zonnespray SPF 30, Nivea
Sun Protect & Hydrate Zonnecrème SPF 30, Nivea
Ambre Solaire Zonnebrand Melk Factor SPF 30, Garnier
Silk Hydration Protective Sun Lotion SPF 30, Hawaiian Tropic
Zonnespray Hydraplus SPF 30, Biodermal
Hydraxol Zonnespray SPF50, Biodermal

WEETJE:  Bij het douchen of zwemmen komen microplastics in het water terecht. De NCV (Nederlandse Cosmetica Vereniging) stipt aan dat de cosmeticawereld volgens onderzoek 0,3 procent (35.000 ton) bijdraagt aan het totale aantal plastic dat in zeeën en oceanen terechtkomt (12,2 miljoen ton).

Kijk gerust eens naar de prachtige producten van LR Health & Beauty op mijn webshop. Puur natuur, geen overbodige, chemische of nare ingrediënten.

https://www.lrworld.com/NewNewlovesbeauty

 

Welk type bescherming moet je kiezen:

De crème & melk: Over het algemeen is deze dikker van textuur en laat deze al dan niet een witachtige of blauwachtige filter na op de huid (zeer praktisch om te zien waar je al gesmeerd hebt, vooral bij de kindjes). De zonnemelk is iets of wat gelijkend, enkel is deze wat vloeibaarder.

De zonneolie: Geeft de huid een satijnzachte glans, waardoor de bruine kleur nog beter uitkomt. De textuur is licht en vloeibaar. Daarom moet je het product voldoende en gelijkmatig aanbrengen.

De spray: Is gemakkelijk te gebruiken en laat het toe om de zonnebescherming eenvoudig op de huid te verstuiven. Bepaalde soorten zijn wat olieachtig, anderen dan weer waterachtig en ze kunnen al dan niet transparant zijn. Ze bestaan ook voor kinderen of als aanvullende bescherming in de vorm van een mistspray (Ideaal bij het sporten of om gemakkelijk aan te brengen op de hoofdhuid om een verbrande haarlijn te voorkomen).

Het schuim: Heeft eerrder een lichte textuur en is eenvoudig uniform aan te brengen op de huid. Over het algemeen plakt deze minder (of zelfs helemaal niet) en bepaalde schuimen hebben een anti-zand filter die er voor zorgt dat het vervelende zand niet aan de huid blijft kleven. Deze filters zorgen er ook voor dat het zand niets van de bescherming wegneemt als je het zand van je huid wrijft.

De stick: Is zeer praktisch voor specifieke plaatsen zoals de neus, oren, lippen, pigmentvlekken of littekens. Het laat toe om zonnebescherming heel lokaal aan te brengen op de plaatsen waar het echt nodig is. Ze zijn ook gemakkelijk om mee te nemen en kunnen gebruikt worden bij het skiën, maar ook tijdens de zomer voor gevoelige of moeilijk te bereiken plaatsen op het lichaam.

WEETJE: Je zonnecrème begint pas zijn werk te doen 20 minuten na het insmeren. Smeer je dus niet op het strand of in de auto pas in, want dan kan je toch verbranden. Smeer je ook om de 2u opnieuw in, of sneller als je bent gaan zwemmen of veel gezweet hebt.

 

Waarop je moet letten bij de aanschaf van zonnebrandproducten:

Gebruik altijd genoeg en smeer ook je gezicht goed in.

Passende beschermingsfactor

Bescherming tegen zowel UVA als ook UVB stralen

Watervast

Goede hechting aan de huid

Goede huidverdraagzaamheid

 

Hoeveel zonnebrand moet je smeren:

De meeste mensen beschermen zich véél te weinig tegen zonnebrand. Een volwassene die zich van top tot teen insmeert moet daarvoor per smeerbeurt 6-7 theelepels gebruiken. Dat komt neer op 33 ml/smeerbeurt. Gemakkelijk samengevat: smeer zonnebrand zo dik als je choco op je boterham. Bij goed smeren gaat er snel wel een fles doorheen.

Zonnecrème : hoeveel moet je aanbrengen ?

Wat betekent FTU: 
Een Finger Tip Unit (vingertopeenheid) of FTU is een hoeveelheid die overeenkomt met een streepje crème dat net zo lang is als het vingertopje van een volwassene:
Eén zo’n FTU is ongeveer 0.5 gram crème of zalf. Om een lichaamsdeel in te smeren heb je één of meerdere FTU’s nodig. Door het juiste aantal FTU’s te smeren, voorkom je zowel onder- als overdosering en smeert men precies de hoeveelheid crème die nodig is.
(In bovenstaande tabel een overzicht)

Insmeren herhalen:
Herhaal het insmeren iedere 2 uur en ook na het zwemmen of als je veel hebt gezweet. (Ook als je een waterproof zonnebrandmiddel gebruikt.)

WEETJE: Gebruik je een zonnebrand die claimt 10 uur te werken? Wees er dan van bewust dat de werking gedurende die 10 uur niet gelijk blijft. Je kan gaan zweten of je bescherming zal gaan vervagen tijdens het bewegen, of wanneer je je omdraait bijvoorbeeld. Smeer dus ook liever meerdere keren als je de hele dag in de zon vertoeft.

Waterproof-zonnebrandmiddelen:
Ook met een 'waterproof'-zonnebrandproduct is het beter om je opnieuw in te smeren na het zwemmen.  Ookal is je zonnebescherming WATERPROOF, gaat er toch een deel ervan verloren tijdens het contact met water.

WEETJE: Fabrikanten mogen 'waterbestendig' op de verpakking zetten, als na een waterbadje van 2 keer 20 minuten nog 50% van de beschermingsfactor op de huid zit. Na het zwemmen ben je dus niet meer volledig beschermd.

Zonnebrand: Hoeveel heb je nodig en waar moet je op letten? - Startpagina blog

 

Wanneer smeren?

Omdat zonnebrandcrème alleen optimaal werkt, wanneer je het op de juiste manier aanbrengt, geven we je hier enkele tips, hoe je jezelf en jouw kind op de juiste manier insmeert.

Voor een optimale beschermingswerking breng je de zonnebrandcrème ca. 30 min voor het contact met de zon aan op de huid

Herhaal het smeren iedere 2 uur, of vaker na zweten, zwemmen, afdrogen of het sporten

Na het zwemmen moet je weer opnieuw smeren, ook als de crème waterresistant is

Vergeet bij het insmeren vooral niet de gevoelige plekken: neus, wangen, voorhoofd, schouders, voeten, oren, lippen, kin en bovenkant van de voeten

Breng de zonnebrandcrème dik aan op de huid, zuinig smeren geeft een lagere beschermingsfactor dan op de verpakking staat

Ook in de schaduw moet je goed smeren!

 

Verbrand door de zon en hulp bij een zonnebrand:

Een klassieke zonnebrand is het meest voorkomende gevolg van een te lang verblijf in de zon. De aangetaste delen van de huid worden rood en voelen warm aan. Ze kunnen ook pijn doen, jeuken of verbranden. Deze symptomen bereiken hun pijnlijke hoogtepunt na 24 tot 36 uur. Het aangetaste gebied begint dan te vervellen en te genezen. In een erger geval kan het ook tot blaarvorming komen. Zorg dat als de symptomen gepaard gaan met misselijkheid, hoofdpijn en/of koorts, je een arts bezoekt.

After Sun verzorging: De zon onttrekt veel vocht uit je huid. Om deze reden is een „After Sun “ verzorging na het zonnebaden altijd noodzakelijk, zo bescherm je je huid en voorkom je huidirritaties. After Sun lotions op waterbasis zijn aan te bevelen. Deze zijn gemakkelijk uit te smeren en worden snel opgenomen door de huid. Ze koelen de verwarmde huid ook aangenaam af en kalmeren de huid.

Verder kun je als genezingsmiddel tegen een zonnebrand ook speciale lotions of gels gebruiken. Deze bevatten in de meeste gevallen Aloë Vera en kamille net als Panthenol en werken daarmee ontstekingsremmend. Ook hebben ze een verkoelend effect.

TIP!: Gebruik in het geval van een gevoelige huid een After Sun lotion zonder parfum.

TIP!: Reinig je huid grondig, voordat je zulke producten gaat gebruiken. Een lauwwarme douche bevrijdt je huid en haar van zweet, zand en zout water. Een hydraterende shampoo en een passende conditioner verzorgen je haar en voorkomen dat het broos wordt. Droog jezelf vervolgens voorzichtig af, zodat je voorkomt dat je huid geïrriteerd raakt. Gebruik naar een aantal uur een scrub.

TIP!: Let erop dat je voldoende water drinkt, hiermee houd je je vochtbalans op peil.

 TIP!: Een koelkompres verlicht ook de symptomen van zonnebrand.

TIP!:  Zorg tijdens het genezingsproces van zonnebrand, dat je de zon vermijdt. Hiermee voorkom je dat de pijn erger wordt. Ook nadat de verbrande huid genezen is, zul je nog ongeveer een week lang de schaduw moeten opzoeken en je huid moeten beschermen tegen de zon.

Verbrand door de zon - Koelen en smeren

 

Hoe lang kan je zonnebrandproducten gebruiken:

Op vrijwel alle zonnebrandmiddelen staat dat ze tot 12 maanden na opening te gebruiken zijn. Lastig is dat je vaak niet weet wanneer je de fles percies geopend hebt.

Ongeopend: Heb je een fles zonnebrand van vorig jaar nog niet geopend? Die kun je die deze zomer nog prima gebruiken. Ook in de winkels worden vaak nog voorraden van het jaar ervoor verkocht. Het is dan aan de verpakking vaak niet te zien of het een oude of nieuwe versie is.

Geopend: Heb je de fles van vorig jaar al wel gebruikt, dan is het middel waarschijnlijk ook nog goed. Uit tests blijkt dat zonnebrandmiddelen van het jaar ervoor nog prima bescherming bieden.

Als het goed is smeer je zoveel zonnebrand dat je een fles niet langer dan 2 jaar achter elkaar gebruikt. Heb je vaak flessen over van het vorige jaar, of zelfs jaren ervoor? Als je echt heel weinig in de zon komt en weinig hoeft te smeren, kun je beter kleinere verpakkingen kopen. Er zijn van verschillende merken kleine verpakkingen te koop van bijvoorbeeld 100 of 50ml.

TIP!:  Gooi je zonnebrandproduct weg als het vies ruikt, een rare kleur heeft of niet meer mengt na het schudden. Heb je het op de juiste manier gebruikt, genoeg en tijdig gesmeerd, maar ben je toch verbrand? Gooi het product dan ook weg.

 

Hoe bewaar je zonnebrandproducten:

Bewaar zonnebrandmiddel 'gesloten' in de schaduw, op een donkere, niet vochtige plaats (dus niet in de badkamer)

Bewaar het middel niet waar grote temperatuurschommelingen zijn en het heel heet kan worden (bijv. in de auto)

Bewaar het zonnebandmiddel thuis op kamertemperatuur. (In de frigo is dus niet echt nodig)

TIP!: Als je toch liever een fris en koel zonnebrandmiddeltje opsmeert dan kan het bewaren in de ijskast wel een optie zijn.

 

wanneer en hoe vaak je kind insmeren met zonnebrand