De tijdlijn & geschiedenis van tanning

oktober 15, 2020 NewNew

♡♡♡

Mode komt en gaat, maar onze toewijding voor die perfecte sunkissed look  is toch wel iets blijvend... Het maakt niet uit hoe vaak tijdschriften ons ervan proberen te overtuigen dat ‘bleek’ echt wel in is, een mooi gebruind kleurtje blijft toch één van de zomers schuldige genoegens, vooral omdat het een veelheid aan zonden verbergt en ons er zo verdomd goed laat uitzien. 😉
Ik vroeg mij af wanneer ‘tanning’ eigenlijk populair werd... Wel, fake tanning heeft reeds een lange weg afgelegd!

De tijdlijn & geschiedenis van tanning

Vóór 1920 : bruin zijn was een teken van armoede, déclassé. De absolute voorkeur ging naar een bleke, porseleinen huid. Dames uit de hogere klasse zochten schaduw onder parasols en hoeden om hun bleke tint te behouden. In die tijd werd de parasol een onmisbaar accessoire en niemand bij zijn volle verstand zou zonder een parasol de zon in gaan. Anecdote: Weet je nog toen bij Elizabeth Bennett (de heldin van Jane Austen's Pride and Prejudice) een paar sproeten uitbraken na een schaduwloze wandeling, en het zelfs tot een klein schandaal uitbrak bij haar fictieve leeftijdsgenoten 😉

1923 : Dit alles veranderde in 1923 toen modeontwerpster Coco Chanel met een kleurtje terugkeerde van een vakantie aan de Franse Rivièra. Sommigen zeggen dat het opzettelijk was, anderen zeggen dat ze een glaasje te veel op had en in slaap was gevallen op het dek van de jacht waarop ze zat. In beide gevallen veroorzaakte haar bruine kleurtje plotseling een hype bij vrouwen over gans Europa. Ze wilden ook die sunkissed look van het mode-icoon en zo onstond er een nieuwe trend.

Jaren '30 -> '50 : Vanaf de jaren '30 kwam het bruinen in de mainstream. Tijdens de Tweede Wereldoorlog probeerden vrouwen hun huid bruin te verven met theezakjes, met Bovril en zelfs schoensmeer. Het inkorten van de rok en de uitvinding van de bikini in 1946 maakte de behoefte van een all-over tan nog groter.

Jaren '60 : Er kwam een product op de markt met DHA genaamd ‘Quick Tan of QT' dat in wisselwerking staat met aminozuren op het huidoppervlak om een bruinend effect te teweeg te brengen. Make-upartiesten die met filmsterren bij 20th Century Fox werkten, gebruikten toen vloeibare bronzer om de huid van Elizabeth Taylor donkerder te maken voor haar rol als Cleopatra in de gelijknamige en iconische film.

Jaren '70 - '80 : In de jaren ‘70 werd het verband tussen de zon en huidkanker onontkoombaar. Artsen hadden de ernst van de situatie door en begonnen te rapporteren over de schadelijke gevolgen van te veel UV-straling. Zonnebanken waren het 1ste alternatief om die sunkissed look te krijgen zonder uren in de zon te zitten bakken. In die tijd was men echter van mening dat UV-zonnebanken veiliger waren dan normaal zonnebaden en het gebruik ervan nam sterk toe. Zonnebanken waren echter meer dan een korte rage... Ironisch genoeg ging het in de jaren ‘80 allemaal over vrije tijd, een gezonde- en sportieve levensstijl en een slanke lijn. Bruin worden ging hand in hand met deze look die ervoor zorgde dat men er slanker en gezonder gingen uitzien en dit maakte het ‘onder de zonnebank gaan’ alleen nog maar aantrekkelijker.

Jaren '90 : Ondanks de gekende gevaren is bruinen nog steeds iets van een nationaal verleden, en is tot heden niet weg te denken in ons leven. Mensen willen nog steeds die 'always summer look' het hele jaar door. En zo ontstond een gloednieuwe cosmeticalijn, gebaseerd op de moeilijke taak om een bruin kleurtje te bekomen zonder de zon. Experts verfijnden de DHA-producten om het ‘oranje’ kleuringseffect te verminderen. Want in de jaren 90 gebeurde dat nog wel eens: Zie de voormalige Spice Girl, Victoria Beckham, het voorbeeld van de always summer look. En eerlijk gezegd, soms zag ze er echt wel uit als een Oompa Looma uit Charlie and the Chocolate Factory! Of herinner je nog die fameuze Friends episode 'The One with Ross's Tan', waarin het personage Ross een verhaallijn heeft over een misgelopen spraytan...

In 2004 zag Nicola Matthews een gat in de spray tanning markt, en liet ze zich inspireren door haar kinderen die in de tuin speelden met een pop-uptent. Zo realiseerde ze zich dat hetzelfde ontwerpprincipe kon worden toegepast voor een spraytan-cabine. Een briljant idee! SiennaX ontstond in 2008 en is het dochterbedrijf van The Spray Tan Cubicle Company, opgericht door Nicola Matthews in 2004. SiennaX werd al snel één van de meest toonaangevende bruiningsmerken in de UK.

Juli 2009: De Wereldgezondheidsorganisatie herclassificeert zonnebanken van "waarschijnlijk kankerverwekkend" naar "kankerverwekkend", en meldt dat het risico op melanoom met 75% toeneemt bij mensen die beginnen met het gebruik van zonnebanken vóór de leeftijd van 18.

2011: 41% van de vrouwen gebruikt self-tanning producten.

Nu: Sinds de jaren 2000 heerst de spraytan over ons allemaal. Nu kennen we ook meer en meer de proliferatie van Sunless tanning producten. Er worden meer en meer varianten van ontwikkelden spraytanproducten op de markt gebracht. Dit levert een diversiteit van producten. Er bestaan nu ook producten in het bruingingsgamma om goed te exfoliëren, de bruine kleur langer te behouden en de huid gezond te houden voor het beste resultaat. Nu zijn er zelfs tanning druppels die je kan mengen met een beetje bodylotion of je dagelijkse vochtinbrengende crème.
De reality ster Kim Kardashian is IN LOVE met spraytans. Het maakt niet uit in welke tijd van het jaar het is, ze houdt van een goede spraytan en geeft zelfs advies hoe je haar perfecte felbegeerde sunkissed glow te krijgen. Ze besteedt veel aandacht aan elk klein detail. Haar haar-, make-up- en huidverzorgingsroutine is meer dan indrukwekkend. Zelfs haar spray-tan-routine omvat stappen die de gemiddelde mens over het hoofd ziet. Zoals de tan-touring: Het is tantouring , de bruiningstechniek die je zeker onder de knie moet hebben. En het laten sprayen van de hoofdhuid.

SiennaX vond haar niche van Spray tan producten, net toen de consument naar meer professionele en gespecialiseerde diensten van hoogwaardige kwaliteit begon te vragen. Voor elk huidtype heeft SiennaX een elite-oplossing qua kleurtint. Zo haalt de klant het meeste uit zijn bruine kleurtje.


Conclusie: Hoewel een kleurtje van een zelfbruiner misschien nog geen perfecte imitatie is van een natuurlijke bruine kleur, komen de producten van vandaag zeker in de buurt. En natuurlijk zijn ze veel, veel veiliger voor de huid dan blootstelling aan zonbeschadigende UV-stralen. De markt voor selftanning is sinds vorig jaar zelfs met 10 procent gegroeid, wat aantoont dat we ons absoluut in een gouden eeuw van spraytanning bevinden!